Specyfika transportu elementów wielkogabarytowych
Przewożenie ładunków wielkogabarytowych to prawdziwe wyzwanie. Przewozić można elementy o bardzo dużych wymiarach, tak naprawdę nie ma tutaj narzuconych odgórnie ograniczeń – jedyną granicą jest sprzęt jakim dysponuje przewoźnik, doświadczenie kierowców, zdrowy rozsądek i infrastruktura drogowa.
Naczepy do przewożenia dużych ładunków
W dzisiejszych czasach technologia produkcji naczep specjalistycznych do transportu elementów wielkogabarytowych jest bardzo zaawansowana co sprawia, że można przewieźć prawie wszystko. Naczepy są modułowe, składają się z pojedynczych wózków, które mogą mieć dwie, trzy, cztery albo nawet pięć oś. Takie wózki można, niczym klocki, swobodnie łączyć ze sobą wzdłuż i w poprzek, tworząc wielkie wózki, które mogą się składać nawet z dziesięciu albo więcej – pojedynczych wózków. Ta technologia otwiera ogromne możliwości transportowe.
Co dużego można przewieźć:
- Domy
- Promy kosmiczne
- Samoloty
- Śmigłowce bojowe
- Lokomotywy
- Czołgi
- Maszyny i urządzenia przemysłowe oraz stalowe konstrukcje
- Elementy urządzeń dla przemysłu energetycznego lub górniczego
- Elementy urządzeń dla budownictwa i drogownictwa
- Przęsła mostów, dźwigi, wieże
- Urządzenia energetyczne
Jak wygląda transport wielkogabarytowy?
Przewóz wielkich ładunków musi być poprzedzony solidnymi przygotowaniami. Ważny jest wybór godnego zaufania przewoźnika, który posiada specjalistyczny środek transportu o odpowiedniej wielkości i konstrukcji dopasowanej do materiałów, jakie zamierzamy przewieźć.
Równie istotny jest wybór optymalnej trasy. Musi to być droga pozwalająca na bezpieczne i sprawne przeprowadzenie całej akcji transportowej.
Kolejnym krokiem jest uzyskanie odpowiednich pozwoleń (dotyczy to transportów realizowanych zarówno na terenie Polski, jak i poza nią). W naszym kraju wydawaniem takich zezwoleń zajmuje się: Generalny Dyrektor Dróg Krajowych i Autostrad, starosta powiatowy albo naczelnik urzędu celnego. Następnie trzeba uiścić odpowiednie opłaty wyznaczane przez zarządców dróg, starostów lub urzędników celnych. Ich wysokość jest uzależniona od długości trasy i wielkości ładunku.
Często wydawany jest nakaz jazdy nocnej, który zapewnia większe bezpieczeństwo transportowanych towarów i innych uczestników ruch drogowego.